FANDOM

Studiu: Ateii sunt mai deștepți decât credincioșii

Multă lume se întreabă dacă oamenii mai inteligenți sunt mai puțin religioși decât restul. Studiile arată că da. O analiză din 2012 făcută pe un număr de 63 de studii arată o corelație negativă între inteligență și religiozitate. Adică cu cât o persoană e mai inteligentă, cu atât scad șansele ca aceasta să fie credincioasă (Zuckerman, Silberman & Hall, 2012). Acum, autorii s-au întrebat care ar fi cauza și au venit cu trei explicații posibile.

  1. Explicația #1:

Oamenii inteligenți au tendința de a nu se conforma grupului, de a nu accepta anumite norme fără să li se ofere argumente solide. De exemplu, dacă îi spui unei persoane inteligente să își facă rugăciunea în fiecare seară, pentru că așa fac toți membrii comunității, o să îți ceară motive logice pentru care să o facă, nu o să se roage doar pentru că o face toată lumea. Și dacă nimeni nu poate să îi dea o explicație, atunci nu o să înceapă să își facă rugăciunea. A doua explicație seamănă puțin cu prima.

  1. Explicația #2:

Oamenii inteligenți au tendința să adopte o gândire analitică, logică (opusă unei gândiri intuitive), motiv pentru care consideră religia doar un set de superstiții. Adică atunci când un om inteligent intră în contact cu o formă sau alta de religie, se întreabă „Ideile ăstea au un sens logic?”, „Există dovezi care să le susțină?”, „Religia asta nu spune lucruri care se bat cap în cap?”. Și cum la aceste întrebări primește răspunsuri care nu îl satisfac, o să respingă religia respectivă. Și ultima…

  1. Explicația #3:

Oamenii inteligenți au un nivel de trai mai ridicat, deci mai puține griji, și nu au nevoie de religie ca să le ofere sprijin emoțional atunci când au probleme. Adică oamenii mai inteligenți de obicei au studii superioare și au locuri de muncă mai bine plătite, motiv pentru care au mai puține griji legate de bani și de sănătate (din moment ce își permit să plătească servicii medicale). De aceea autorii cred că oamenii inteligenți nu au nevoie de o forță divină în care să își pună nădejdea sau de sentimentul de siguranță pe care îl primesc la gândul că „acolo sus cineva are grijă de ei”. În concluzie… Sunt șanse mai mici ca un om deștept să fie credincios. Dar astăzi nu știm exact de ce, pentru că sunt mai multe explicații posibile. E nevoie de mai multe studii pentru a trage o concluzie. Fii deștept!

Sursa

Also on FANDOM

Random Wiki