FANDOM

ORIGINEA Edit

Strămosii baptistilor sunt anabaptistii secolului XVI. Acestia erau o sectă obscură din Germania, fără învătături sigure.

Thomas Müntzer, colaboratorul lui Luther, întâlneste secta la Zwickau. Acestia nu recunosteau Botezul catolic si propovăduiau erezia împărătiei de 1000 de ani a Mântuitorului. Conducătorul lor era Nikolas Storch.

Müntzer îi atrage de partea sa, si începe să învete: că Hristos a fost un om simplu, un profet si un învătător; Împărtăsania nu se face cu Trupul si Sângele Mântuitorului, ci cu pâine si vin; anabaptistii au misiunea de a instaura aici pe pământ raiul.

Cel care a reînviat anabaptismul este Simmon Menon. Adeptii săi se numeau menoniti.

SCURT ISTORIC Edit

În forma pe care o cunoastem azi, baptismul a apărut în Anglia, la începutul se.XVII. În anul 1608, pastorul englez John Smith emigrează în Anglia unde fondează o comunitate ai căror adepti erau botezati prin stropire si se numeau baptisti. Mai târziu Smith regretă si, împreună cu o parte din adepti se întoarce la menoniti. Thomas Helwys însă, împreună cu un mic grup refuză si pleacă în Anglia unde înfiintează prima biserică baptistă(Londra). În timpul domniei Stuartilor, care au militat pentru reintroducerea catolicismului, protestantii au fost prigoniti, si mai ales baptistii care erau cei mai depărtati de catolici. În 1689 comunitătile lor au primit dreptul de a se organiza. Încă de la început, baptistii s-au divizat în două grupări. Prima sustinea că Iisus a murit pentru a-i salva pe toti oamenii(baptistii generali), iar a doua spunea că Hristos a murit doar pentru “cei alesi” adică cei predestinati la mântuire. Ruptura are loc în 1791.

CREDINTA BAPTISTĂ Edit

Protestantii si deci si baptistii a apărut din dorinta de a remedia unele greseli si exagerări ale Bisericii Catolice.

-nu botează copiii

-cred numai în Biblie (pe care o interpretează după bunul plac) nu si în Sfânta Traditie.

-nu cred în sfinti(nici măcar în Maica Domnului), îngeri.

-nesocotesc obiectele sfinte: crucea, icoana, sfintele moaste.

-nu au cele 7 Taine ci 2 simboluri: Botezul si Cina Domnului (ei spun că nu se împărtăsesc cu Trupul si Sângele lui Iisus ci doar cu pâine si vin).

PĂTRUNDEREA ÎN ROMÂNIA Edit

Cea dintâi biserică baptistă din România este cea germană din Bucuresti(1866). Predicatorul Augustin Leibig împreună cu dulgherul Karl Scharschmit sunt initiatorii si fondatorii acesteia. În 1928 si 1935 în baza legii cultelor, baptistii au obtinut recunoasterea statului. În 1942, Cultul baptist este desfiintat, fiind considerat dusman al neamului românesc si spiritualitătii strămosesti. Din păcate la presiunile bolsevicilor din 1944, statul se vede obligat să recunoască din nou Cultul baptist. După 1989, a fost constituită Asociatia Evanghelică din România, din care fac parte: baptisii, penticostalii si crestinii după Evanghelie.

Resurse Edit

Also on FANDOM

Random Wiki