FANDOM

După http://rainbowheart.ro/156

Boscorodirea si ortodoxismul in România Edit

Bulgarii s-au crestinat in 864 si au fost sub autoritatea Papei de la Roma o vreme, dar in 870 s-au rupt de Biserica Romei si s-au unit sub Biserica din Constantinopol sub imparatul bulgar Asan, acceptand ritul ortodox, care a fost impus si românilor.

Taratul vlaho-bulgar (1185-1258) sau al doilea tarat bulgar (1185-1396) a aparut la Dunarea de jos dupa victoria bulgarilor si vlahilor din sudul Dunarii impotriva Imperiului Bizantin si a disparut prin 1260 prin fragmentarea in state mai mici, cucerite de Imperiul Otoman in 1396.

Cand Alexandru cel Bun a introdus (in 1401) in cancelaria Moldovei si in biserica limba slavona s-a intamplat un fenomen interesant, unic in lume, nemaintalnit in istorie si tragic: boscorodirea.

Fenomenul este interesant pentru ca graiul românesc (de origine latina) dulce si frumos a fost inlocuit cu limba slavona, iar preotii, pentru ca nu stiau slavona, o vreme au citit sau recitit rugaciunile si slujba religioasa boscorodind, adica bodoganind, repetand cuvinte neintelese nici de ei nici de enoriasi.

Tragica este mentiunea lui Dimitrie Cantemir in Descriptio Moldaviae, in care se spune ca preotilor care refuzau sa foloseasca limba slavona in biserica li se taia limba.

ocinase este un termen folosit cand se recita rugaciunea Tatal Nostru si este amintit si de Liviu Rebreanu in romanul Ion. In Dex online termenul ocinase face referire la rugaciunea Tatal Nostru.

Actele redactate in cancelaria din Moldova si Tara Româneasca au fost redactate pana in secolul al 19 mai intai in slavona, apoi in limba nationala.

Scoala Ardeleana a format Biserica Româna Unita cu Roma (aproximativ in 1697), a introdus grafia latina in limba romana (in locul scrierii kirilice) si tiparirea primului dictionar in 4 limbi, Lexiconul de la Buda. Lexiconul de la Buda este un document aparut in 1825 si reprezinta efortul mai multor autori de peste 30 de ani de lucru.

De la Historia.ro: In 1697 protopopii români din Transilvania au acceptat credinta catolica cu o conditie: legea lor, traditia lor, sa ramana neschimbata. Se spune ca poporul român s-a nascut crestin, dar s-a nascut oare si ortodox? (Evident ca nu.)

La Curtea de Arges se afla ruinele bisericii San Nicoara, ultima biserica catolica de dinainte de introducerea ortodoxiei in Muntenia.

Astfel poporul român, initial catolic, a trecut la ortodoxism, apoi a luptat sa-si recapete identitatea latina.

Nu am nimic cu ortodoxii si mentionez ca inchizitia si cruciadele sunt de la catolici.

Also on FANDOM

Random Wiki